Literatuur voor de leerling: lezen in de les leuker maken
Ik heb onderzoek gedaan naar de leesvaardigheid van leerlingen en hoe dat op mijn school werd getoetst. Deze toetsing werd aan de hand van boekpresentaties gedaan. Met die gegevens ben ik gaan nadenken over hoe ik de leerlingen het beste kan stimuleren met het lezen en analyseren van hun boeken.
Mijn collega's en ik hebben een nieuwe vorm van 'boekpresentaties' ontwikkeld die veel interactiever is en meer in de literatuur duikt, namelijk in de vorm van een boekenclub. Met deze boekenclub pilot gingen we meteen aan de slag in vwo 4. Deze nieuwe vorm van toetsing bleek een succes te zijn en de leerlingen vonden het prettiger om op deze manier te werken. Ook konden wij als docenten meer de diepgang ingaan met vragen waardoor we de leerlingen motiveren om écht over het boek na te denken, in plaats van herhalen wat ze hebben gelezen in bijvoorbeeld online samenvattingen.
Tijdens de boekenclub zit een groepje van vier leerlingen aan de tafel met de docent, ze presenteren dus niet voor de klas. Tijdens de overhoring stellen ze vragen aan elkaar over hun boeken/leeservaring en ook de docent kan hier vragen stellen en de literaire termen overhoren. Dit maakt het veel interactiever en persoonlijker dan een samenvatting van het boek geven.
In het bijgevoegde document vind je de presentatie van dit project.
Downloads
Documenten
- Dewi_Klaassen_rvom4s849 KBpdf