Literatuur voor de leerling: lezen in de les leuker maken
Met dit project wil ik de leesvaardigheid van de leerlingen stimuleren door meer te lezen in de lessen. Alle taalvakken hebben hier baat bij, omdat ik met dit project een kaartspel samen ga stellen met sturende, maar ook creatieve opdrachten rondom het zelfstandig lezen van de leerlingen. Als eindproduct wil ik een set kaarten hebben die je uitdeelt in de klas aan de leerlingen. Elke kaart heeft een eigen “challenge” die de leerling moet uitvoeren tijdens/ na het lezen van het boek.
Momenteel ben ik bezig met informatie verzamelen. Ik heb al meerdere overleggen bijgewoond waar taalvaardigheid centraal staat. Ook lopen er andere projecten op school op dit gebied en ben ik in contact de desbetreffende collega's die enthousiast zijn over taal. Daarnaast ga ik in de les met de leerlingen in gesprek over hun taalbewustzijn en hoe dat in relatie is met hun leesvaardigheid (waar loop je tegenaan als je leest/ wat motiveert je om te lezen etc.). Hun input wil ik uiteindelijk gebruiken voor de challenges.
Het geeft de leerlingen motivatie om meer te lezen in de les. Uiteindelijk hoop ik dat dit project aanslaat en dat het zijn eigen steentje bijdraagt bij de lees-/ taalvaardigheid ontwikkeling van jongeren. Op kleinere schaal zorgt het voor creatieve leeslessen waarmee de docent meer opties/keuzes heeft om een leesles mee in te delen.
De leerlingen kijken uit naar het eindresultaat en vinden het mooi om te zien hoe enthousiast ik ben over taal en de ontwikkeling ervan binnen en buiten de school.